SKIFT HJUL SELV – SÅDAN GØR DU

hjulskifte

Sommer og vinter skal du, der har bil, skifte hjul. Mange kører bilen på værksted for dette – men det er ikke særlig svært at gøre det selv. Her viser vi dig, hvordan du gør og fortæller hvilket udstyr, der skal til for et sikkert hjulskifte.

Først og fremmest skal du sørge for, at bilen er stabil. Parker den på en flad overflade og træk håndbremsen. Sørg for at sikre den med klodser bag hjulene, så bilen ikke begynder at rulle.

Tag alle værktøjerne frem, så du har dem lige ved hånden. Du skal bruge en donkraft, et fælgkryds eller en slagnøgle med trykluft. Brug også en palledonkraft, der kan klare bilens vægt samt fedt eller smøremiddel. Palledonkraften er en sikkerhedsforanstaltning, hvis donkraften skulle vælte eller knække.

Sæt donkraften på det rigtige sted under bilen. Ofte er der markeringer på undervognen eller det er vist i instruktionsbogen, hvor donkraften skal placeres – sørg for at sætte donkraften det foreskrevne sted. Placerer du donkraften det forkerte sted, kommer bilen i ubalance og du risikerer at beskadige undervognen.

Alle biler bør være udstyret med donkraft til nødsituationer, men den er ofte ganske spinkel. Invester i en ordentlig donkraft, der gør det nemmere at løfte bilen op og ned. Selv det fælgkryds, der følger med bilen, er hovedsageligt beregnet til nødsituationer og kan være tungt og svært at arbejde med, når man skal afmontere alle fire hjul. Køb i stedet en slagnøgle med trykluft. Dette gør arbejdet både hurtigere og lettere.

Sådan skifter du selv hjul:

  • Parker bilen på et plant underlag, træk håndbremsen og placer stopklodser bag hjulene.
  • Løsn alle hjulboltene en halv omgang. Dette er let at gøre, mens bilen stadig står på jorden.
  • Hæv bilen op og placer en godkendt palleløfter, der kan håndtere bilens vægt, under bilen.
  • Løsn hjulene, et ad gangen, ved at skrue hjulboltene helt af (placer gerne hjulboltene på en gammel avis eller i en bakke, så du ikke mister dem eller risikerer at få skidt og snavs i gevindene).
  • Efterse dækket og sikre dig, at de ikke er for gamle (over 10 år), og at mønsterdybden ser god ud. Dækkets alder er angivet på siden af ​​dækket (de første to cifre i den firecifrede nummerserie på dækket angiver fremstillingsugen og de sidste to cifre fremstillingsåret).
  • Når du monterer de nye hjul, så monter de bedste dæk bagest. Det forbedrer bilens køreegenskaber.
  • Tjek at bremseskiver og bremseklodser ser gode ud, at de ikke er rustne eller nedslidte.
  • Smør hjulboltene med lidt fedt eller smøremiddel, og monter derefter det nye hjul.
  • Skru hjulboltene på krydsvist, indtil de sidder godt fast, fjern palleløfteren og sænk bilen igen.

Tjek hjulboltene med en momentnøgle. Hvis de er for stramme, kan gevindet blive ødelagt; hvis de er for løse, kan hjulene løsne sig. Husk også at efterspænde hjulboltene, når du har kørt ca. 10 km efter hjulskiftet.

Det sidste du skal gøre er at tjekke lufttrykket i de nye hjuls dæk. Du kan finde det korrekte lufttryk i brugsanvisningen eller på mærkaten i dørkarmen på førersiden af bilen. At dækkene har det korrekte lufttryk gør bilen mere sikker, og den bruger mindre brændstof.

Vi ses på vejen!